Ružové okuliare
Virtuálna realita je počítačom generovaná 3D simulácia. Prvé pokusy o implementáciu VR pochádzajú spred niekoľkých desaťročí. Už v roku 1962 si Morton Heilig nechal patentovať zariadenie, ktoré vytváralo ilúziu vesmíru. Sensorama vyzerala ako hrací automat a ako už názov napovedá, mala pôsobiť na mnohé zmysly. Tento nenápadný stroj bol vybavený stereoskopickým displejom, stereo reproduktormi, pohyblivým kreslom, ale aj generátormi vôní a vetra, čo evokuje dnešné multidimenzionálne kiná. Sensorama ani tucet ďalších projektov VR z druhej polovice 20. storočia nedosiahli veľkolepý úspech pre malý záujem alebo nedostatok financií na ďalšiu prácu. Téma virtuálnej reality bola oživená v roku 2012 vďaka vysokoprofilovej crowdfundingovej kampani na Kickstarteri, ktorej výsledkom bolo spustenie okuliarov Oculus Rift. Čoskoro Oculus VR kúpil Facebook a svoje verzie zariadení vydali aj ďalší technologickí giganti vrátane Zuckerberga, Sony, HTC, Samsung alebo Google. V roku 2016 producenti predpovedali skutočný boom technológie virtuálnej reality a hoci pri pohľade na predajné výsledky je ťažké hovoriť o nejakej revolúcii, nikto ešte nepovedal game over.
Ako funguje virtuálna realita?
Len 2 roky sa technológia VR stala tak populárnou, že každý majiteľ smartfónu vybaveného gyroskopom a systémom Android alebo IOS môže vstúpiť do virtuálneho prostredia pomocou okuliarov a vyhradenej aplikácie. Na trhu sú aj verzie, ktoré sa pripájajú priamo k počítaču alebo konzole. Pre hľadačov skutočných vnemov sú určené pohybové ovládače a pomôcky na prehĺbenie ponoru, napríklad Thermo Real, ktorý navodzuje pocit chladu, tepla či dokonca bolesti.
Pri pohľade na množstvo kompilácií VR failov na YouTube by sme dodali, že na vstup do virtuálnej reality potrebujete aj fyzický priestor. Hoci sú okuliare VR určené na domáce použitie, môže sa ukázať, že pri dokončení misií na pristátie na Mesiaci na 5 metroch štvorcových skutočne pristaneme na vlastnom televízore.
Väčšie ponorenie
Čo ešte výrobcovia sľubujú? V prvom rade emócie a realizmus. 3D technológia v kine je už taká pokročilá, že niekedy nedokážeme rozlíšiť medzi počítačom vygenerovanou (CGI) postavou a hercom. Napriek vyšším požiadavkám na rozlíšenie sa blízka budúcnosť 360-stupňovej kinematografie javí ako mimoriadne sľubná, pretože ponúka úplne iný druh pôžitku. Navyše, spolu s rozširovaním ponuky okuliarov sa na trhu objavujú aj nové modely 360 kamier, ktoré umožňujú každému zaznamenávať spomienky vo forme sférických záznamov.
S väčšími obmedzeniami 3D technológie sa stretávame v hernom sektore, ktorý si vyžaduje vykresľovanie obrazu v reálnom čase. Príliš veľa detailov s nedostatočným herným engine alebo jednoducho so slabším hardvérom môže spôsobiť oneskorenie signálu. Napriek tomu fakt, že sa môžeme ocitnúť uprostred hry, znie fascinujúco, o to viac, že VR umožňuje aj iné typy zážitkov – nasadenie okuliarov, môžeme sa napríklad presunúť do múzea, potápať sa na dne oceánu alebo zažite extrémne dobrodružstvo v zábavnom parku. A na obchodnej horskej dráhe VR len naberá na obrátkach. Ponuka titulov dostupných na VR sa každým dňom rozrastá a producenti neustále pracujú na vylúčení základných problémov virtuálnej reality.
Je pravda, že internet je plný názorov nespokojencov, ktorí sa sťažujú na hardvérové obmedzenia a veštia virtuálnu realitu nešťastie, no vyzeral by svet technológií aj dnes, keby sa Bill Gates rozhodol ukončiť svoje celoživotné dielo na Windows 95? Možno sme ďaleko od úplného ponorenia a mimo okuliarov ešte neexistuje virtuálna realita, no VR priemysel sa rozvíja tak dynamicky, že sa zdá, že dnešné ťažkosti budú zajtra len spomienkou. Stáva sa, že film alebo séria sa stane inšpiráciou pre svet techniky, tak ako napr. Návrat do budúcnosti alebo Star Trek.